Pas op met gangbare opvattingen

Gangbare opvattingen over migraine zijn helaas hardnekkig. Veel mensen verwarren het nog steeds met een gewone hoofdpijn, denken dat alleen vrouwen er last van hebben, of dat je aanvallen kunt voorkomen door geen chocolade te eten. Dit is natuurlijk niet waar.

Door al die misvattingen stellen veel mensen het raadplegen van een gezondheidsdeskundige uit.

Meer dan één op de vier* migrainepatiënten denkt dat migraine geen ernstige reden is om naar de dokter te gaan.

*Studie in 2021 uitgevoerd door GSK Consumer Healthcare.

Hoe goed bent u vertrouwd met migraine?

  • “Het is gewoon hoofdpijn”
    Niet waar.
    Stel u voor dat een hamer urenlang op uw hoofd bonkt en bij elke beweging in intensiteit verdubbelt. Ondraaglijk, toch? Bij 2 op de 51migrainepatiënten schommelt de intensiteit van de pijn tussen 8 en 10, op een schaal van 1 tot 10. Soms is de pijn zo hevig dat de patiënt moet stoppen met haar/zijn activiteiten, wat uiteraard het dagelijks leven beïnvloedt.
    1Bron: studie in 2021 uitgevoerd door GSK Consumer Healthcare
  • “Migraine is iets voor meisjes”
    Niet waar.
    Ook al zijn vrouwen dubbel zo vatbaar voor migraine, toch blijven ook mannen niet gespaard. In ons laatste onderzoek interviewden we net zoveel mannen als vrouwen, van alle leeftijden. Wat blijkt: 42%2 van de respondenten die zeiden dat ze regelmatig last hadden van migraine waren ... mannen!
    2Bron: studie in 2021 uitgevoerd door GSK Consumer Healthcare
  • “Water drinken helpt tegen migraine”
    Waar.
    Uitdroging is een trigger voor migraine bij 1 op de 33 mensen. 46%4 van de migrainepatiënten bevestigen dat hun eerste reflex voldoende water drinken is, om zo aanvallen te verminderen of te vermijden. Ons advies? Neem uw waterfles overal mee naartoe en vermijd vochtafdrijvende dranken zoals koffie, thee of alcohol.
    3Bron: studie in 2021 uitgevoerd door GSK Consumer Healthcare
    4Bron: studie in 2021 uitgevoerd door GSK Consumer Healthcare
  • “Niks aan te doen. Gewoon wachten tot het over is”
    Niet waar.
    Migraine is niet onvermijdelijk. Wist u dat 23% van de migrainepatiënten5, meer dan 1 jaar wacht voordat ze naar de dokter gaan? Nochtans, erover praten met een professional zal u helpen uw aanvallen en uw migrainetriggers beter te begrijpen. Bovendien zal zij/hij u uitleggen hoe u door gerichte behandelingen of nieuwe gewoontes de frequentie of intensiteit ervan kunt verminderen.
    5Bron: studie in 2021 uitgevoerd door GSK Consumer Healthcare
  • “Er staat geen leeftijd op migraine”
    Waar.
    Migraine kan op elke leeftijd voorkomen. De aandoening doet zich meestal tijdens de puberteit voor het eerst voor, maar treft vooral mensen tussen 35 en 45 jaar. Bij vrouwen verdwijnt migraine meestal na de menopauze. Veel migrainepatiënten hebben hun hele leven last. De ziekte wordt gekenmerkt door periodes met aanvallen die 2 uur tot 3 dagen kunnen duren.6
    6Bron: Wereldgezondheidsorganisatie, Neurologie en Volksgezondheid, Hoofdpijn (8 april 2016)
  • “Van chocolade krijg je migraine”
    Waar en Niet waar.
    Migraine is een genetische aandoening waarvan de oorzaken moeilijk met zekerheid vast te stellen zijn. Om aanvallen te voorkomen, hebben sommige mensen de neiging om chocolade, alcohol of cafeïne te vermijden, anderen zorgen voor een regelmatig slaappatroon of vermijden stress7. Om de triggers van uw aanvallen beter te begrijpen en proberen te identificeren, raden we u aan een migrainedagboek bij te houden.

    7Bron: studie in 2021 uitgevoerd door GSK Consumer Healthcare
  • “Het wordt vaak als smoesje gebruikt”
    Niet waar.
    Nee, migraine is geen excuus om in bed te blijven. Het probleem met deze ziekte is dat ze onzichtbaar is. Vandaar dat patiënten met onbegrip te maken krijgen. Het risico is dat daardoor de migrainepatiënt de aandoening liever verzwijgt, omdat er anders getwijfeld wordt aan haar/zijn woorden. Een uitputtingsslag, die vaak de aandoening nog verergert.
  • “Wie migraine zegt, zegt ‘aura’”
    Waar en niet waar.
    Aura zijn de neurologische symptomen die vooraf kunnen gaan aan migraine: bijvoorbeeld lichtflitsen of wazig zien, moeite met woorden te vinden, tintelingen of gevoelloosheid ... Meestal verdwijnt het fenomeen na enkele minuten. De overgrote meerderheid van de migrainepatiënten ervaart geen aurafase voor een aanval8.

    8Bron: Steiner, T.J., Jensen, R., Katsarava, Z. et al. Aids to management of headache disorders in primary care (2nd edition). J Headache Pain 20, 57 (2019). https://doi.org/10.1186/s10194-018-0899-2



Sta niet alleen met uw migraine.

Praat erover met uw arts of apotheker. Die zal u helpen uw aandoening beter te begrijpen, en geschikte oplossingen te vinden om uw aanvallen minder intens en minder frequent te maken.

Goed idee: houd een migrainedagboek bij

Noteer de dagen van de aanval, de intensiteit van de pijn en de mogelijke oorzaken.Dit maakt het makkelijker voor u om patronen in uw migraine te ontdekken.

Download uw invuldagboek
seul-e
seul-e

Samenwerken met uw migraine

Migraine heeft niet enkel een grote impact op uw dagelijkse leven, maar ook op uw professionele activiteiten.

Een recente studie toont aan dat 75%* van de mensen die aan migraine lijden al een aanval heeft gehad op het werk. Misschien is het u ook overkomen? En zou het niet beter zijn om te leren samenwerken met uw migrainein plaats van hulpeloos toe te kijken?

Migraine en werk: geen perfect duo

Een slecht verluchte werkruimte, veel lawaai, neonverlichting, drukte, computers … Al die factoren dragen bij tot het opwekken of versterken van een migraine-aanval op het werk. Resultaat? Meer stress, meer afwezigheidsdagen en een gevoel van onbegrip.

Air Tekort aan frisse lucht Line
Sound Geluid Line
Light Helder licht Line
Stress Stress Line
Monitor Beeldschermwerk Line
75%
van de migrainepatiënten kreeg al eens een aanval op het werk
27%
Line

van de migrainepatiënten ging in 2019 niet naar het werk door migraine

11%
Line

van de migrainepatiënten krijgt geen begrip van hun oversten en collega’s

63%
Line

van de migrainepatiënten voelt meer stress

* Studie uitgevoerd in 2019 voor GSK Consumer Healthcare

En wat als u nu eens zou samenwerken met uw migraine?

Werken en leven met migraine is niet evident. Er zijn verschillende strategieën om uw aanvallen te temperen, maar deze 5 manieren blijken uit onderzoek het meest efficiënt om migraine te verminderen *:

Sound

Zoek de frisse lucht op

Crisis

Zet u tijdens een aanval apart (in een donkere en rustige omgeving)

Quiet

Werk rustig

Abajure

Pas de verlichting aan

Notes

Werk even zonder computer

* Studie in 2021 uitgevoerd door GSK Consumer Healthcare

Wat zijn de meest voorkomende triggers?

Volgens een recente studie negeren 1 op 6 migrainepatiënten in België de triggers van hun aanvallen. De mogelijke oorzaken leren kennen is nochtans belangrijk, het is namelijk de eerste stap naar een doeltreffende behandeling.

Uw triggers zijn niet noodzakelijk dezelfde als die van uw buur, maar er zijn wel gemeenschappelijke factoren. We zetten de mogelijke triggers voor u op een rij:

Hebt u last van migraine? Praat erover!

Als migrainepatiënt hoeft u zich niet te schamen. Praat erover met uw apotheker of arts. Deze specialist(e) helpt u om de ziekte beter te begrijpen, om eventuele triggers van uw aanvallen op te sporen en om een gepaste behandeling te vinden.

Een tip? Hou een dagboek bij van uw migraineaanvallen. Duid de dagen aan waarop u aanvallen krijgt en geef de intensiteit van de pijn een score van 1 tot 10. Noteer er ook nuttige informatie bij zoals de medicatie die u genomen hebt, wat u gegeten hebt vóór de aanval, hoeveel uurtjes u geslapen hebt, de dagen waarop u uw maandstonden hebt gekregen ... Dankzij al deze informatie, kan u misschien de trigger van uw migraine beter achterhalen.

Migraine virtual reality experience

Kruip in het hoofd van een migrainepatiënt

Stel u voor: u komt thuis na een lange werkdag en plots staan daar al uw vrienden en familie. Verrassing! Ze willen u allemaal persoonlijk komen feliciteren voor uw verjaardag. Maar een migraineaanval zou wel eens snel een einde kunnen maken aan uw feestje …

Bekijk de video op uw smartphone om een 360°-effect te ervaren. Vergeet niet om uw smartphone eerst even te draaien.

Ervaar zelf hoe migraine voelt

Getuigenissen

Leven met migraine heeft gevolgen voor de hele familie. Bijvoorbeeld wanneer u een feestje moet stopzetten of een diner annuleren omwille van migraine. Er is onbegrip langs de ene kant en een schuldgevoel langs de andere kant. Resultaat? 48% van de mensen met migraine stoppen zich weg en durven er niet over praten.

Hebt u migraine? Doe de test!

Heeft uw hoofdpijn de volgende kenmerken?

U kan meerdere antwoorden aanvinken.

Leven met migraine FAQs

  • Is migraine hetzelfde als hoofdpijn?
    U mag migraine niet verwarren met spanningshoofdpijn of clusterhoofdpijn. We lijsten enkele symptomen voor u op, zodat u het verschil kan herkennen:
    • Migraine is vaak een scherpe, stekende of kloppende pijn in het hoofd. De pijn gaat samen met symptomen zoals gevoeligheid voor licht en/of geluid, misselijkheid en/of braken. Andere symptomen zijn aura’s met of zonder zichtproblemen, een verdoofd gevoel of spraakproblemen. Bewegen kan de pijn verergeren.
    • Spanningshoofdpijn is een drukkende of knellende hoofdpijn van lichte tot matige intensiteit en wordt niet erger bij fysieke inspanning. Er is geen sprake van misselijkheid of braken, maar een overgevoeligheid voor licht of geluid kan voorkomen.
    • Clusterhoofdpijn bestaat uit korte aanvallen (15 tot 180 minuten) van zeer hevige hoofdpijn. De pijn komt doorgaans in of rond het oog voor en langs één kant van het hoofd. Vaak gaat dit soort hoofdpijn samen met andere symptomen zoals waterige of gezwollen ogen, een verstopte of lopende neus … Mannen lopen 3 keer meer risico dan vrouwen.
  • Wanneer spreken we van migraine?
    Een migraineaanval gaat vaak gepaard met enkele herkenbare symptomen. Denk aan een kloppende pijn in het hoofd, misselijkheid en braken, een moe gevoel en overgevoeligheid aan licht of geluid. Zo erg zelfs, dat sommige patiënten zich moeten afzonderen in een donkere en stille kamer. Vaak is het ook aangewezen om stil te blijven zitten, aangezien bewegingen de pijn verergeren. In het algemeen bestaat uit migraineaanval uit 4 fasen:
    • De waarschuwingsfase: deze fase duurt enkele uren of soms zelfs 1 à 2 dagen voor het begin van de hoofdpijn. U kan zich moe voelen en misschien hebt u ook wel last van uw nek?
    • De aurafase: niet iedereen met migraine heeft ooit een aura. U ziet mogelijk blinde vlekken, fel licht of lichtflitsen of gekleurde zigzaglijnen, meestal aan één kant. Andere mogelijke symptomen zijn een verdoofd gevoel, spraakproblemen, en zwakke spieren.
    • De hoofdpijnfase: de hoofdpijn is doorgebroken. Deze fase kan tot 3 dagen duren. De pijn situeert zich vaak aan één kant van het hoofd (aan beide kanten bij kinderen). De pijn is meestal kloppend of bonzend en verergert bij beweging. Er is maar één ding dat u kan doen: rusten.
    • De herstelfase: de hoofdpijn vermindert. U kan weer moe, prikkelbaar en neerslachtig zijn en moeite hebben om u te concentreren.
  • Hoe lang duurt een migraineaanval ongeveer?
    Een migraineaanval kan van 4 uur tot 3 dagen lang duren. Maar meestal voelt u gedurende 1 à 2 dagen voor het begin van de hoofdpijn een combinatie van symptomen. Na de migraine bent u ook niet meteen de oude: het duurt even voor u weer uw draai gevonden hebt.
  • Moet ik me schuldig voelen als ik een activiteit afzeg?
    Neen, migraine is een ernstige chronische ziekte waar u zich niet schuldig over hoeft te voelen. Praat erover met uw omgeving. Weet u niet hoe u dat moet uitleggen? Toon hen dan onze virtuele video die een goed beeld geeft over hoe migrainepatiënten zich voelen. Uw vrienden, collega’s of familie zullen beter begrijpen waarom u een activiteit afzegt of op een ander moment laat doorgaan. Bovendien zullen ze ook begrijpen waarom u in een donkere kamer gaat zitten, ver van licht en geluid.
  • Wat zeg ik tegen mijn partner?
    Lees samen over de ziekte. Als u de symptomen, oorzaken en gevolgen samen ontdekt, voelt uw partner zich meer betrokken en verdwijnen de vooroordelen. Voelt u een migraineaanval opkomen? Vertel het dan meteen aan uw partner. Hij of zij kan er zich op voorbereiden. En praat over uw schuldgevoelens. Migraine is al erg genoeg en hoeft geen extra etiket. Uw partner kan u helpen om die schuldgevoelens los te laten.
  • Hoe leg ik migraine uit aan een kind?
    Vertel uw kind wat u voelt als u een migraineaanval krijgt. Gebruik hiervoor woorden die uw kind makkelijk begrijpt. Jonge kinderen voelen zich vaak machteloos bij migraine. Zeg regelmatig dat u zich snel beter zal voelen en geef hen het gevoel dat ze kunnen helpen (kusjes op het voorhoofd, knuffel aan mama of papa geven …). Is uw kind al wat ouder? Neem hem of haar mee naar uw apotheker of arts om hen de ziekte uit te leggen.

Door op de onderstaande link (s) te klikken, wordt u naar een externe website geleid die onafhankelijk, en niet door GSK, wordt beheerd.
GSK aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud op de website. Als u deze website niet wilt verlaten, klik dan niet op de onderstaande links.